W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij

Galerie zdjęć

więcej galerii

Czy moje dziecko radzi sobie ze stresem

Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej przez kilka miesięcy szkoły, odwołanych planów wakacyjnych oraz izolacji od rodziny i przyjaciół, szczególnie potrzebuje wsparcia i miłości najbliższych. Jak można wspierać dzieci w tym trudnym czasie?


  • bądź spokojny i kontroluj swoje zachowanie. To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. 
  • trzymaj się rutyny. Dzieci jej potrzebują – czują się bezpieczniej, kiedy znają jasne reguły. Ustalcie godzinę pobudki i stałe pory posiłków. Zaplanujcie harmonogram dni roboczych dla dorosłych i dzieci. Weźcie pod uwagę obowiązki, ale także czas wolny. Ustalcie odrębny plan na weekendy. Nawet bez wychodzenia 
    z domu sobota i niedziela powinny czymś się wyróżniać. Pośpijcie dłużej, pozwólcie sobie na chodzenie w piżamach do obiadu, zaplanujcie popołudnie z filmami albo grami planszowymi. Zaangażujcie starsze dzieci w przygotowywanie planu – młody człowiek chętniej postępuje według zasad, które sam współtworzył.
  • pozwól dziecku odczuwać emocje. Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. My, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem. Chwal i doceniaj – używaj pozytywnego języka. Zauważaj, gdy dziecko zrobi coś dobrze albo pomoże z własnej inicjatywy
  • stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu. W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki. Weźcie pod uwagę aktywność. Może to być wspólny spacer, ale ćwiczyć da się także bez wychodzenia z domu. Zaplanujcie np. skoki na skakance, wspólne robienie pajacyków czy przysiadów, trening online 
    z instruktorem albo tańce przy ulubionej muzyce. Ruch pomaga dzieciom rozładować emocje i uwolnić pokłady energii, która obecnie bywa skumulowana.
  • zadbaj o relacje zewnętrzne. Dzwońcie do babć, dziadków i organizujcie wspólne rozmowy. Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Zachęcaj do kontaktu z przyjaciółmi, proponuj np. wideorozmowy. Kontakt z osobami spoza środowiska domowego jest bardzo ważny i działa odświeżająco.
  • rozmawiaj ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci. W mediach krąży o nim wiele nieprawdziwych informacji.  Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe instytucji państwowych lub organizacji takich jak Światowa Organizacja Zdrowia. Mów o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. wspieraj. Mów dziecku, że robicie wszystko, by wspólnie się chronić, przestrzegacie zasad, staracie się minimalizować ryzyko. Warto przypominać o częstym myciu rąk, noszeniu maseczek ochronnych i unikaniu dużych skupisk ludzi. 

Pomyśl, że obecna sytuacja, choć trudna, jest szansą na wzmocnienie więzi. Zdaniem ekspertów dobre relacje w rodzinie skutecznie chronią młodych ludzi przed sięganiem po używki i podejmowaniem innych ryzykownych zachowań. Dobre relacje wypracowane obecnie mogą zaprocentować w przyszłości. Jeżeli między rodzicami a dzieckiem panują bardzo dobre stosunki, oparte na zaufaniu, wzajemnym poszanowaniu oraz autorytecie i dziecko wie, jakich zachowań oczekują od  niego rodzice, wówczas stanowi to bardzo silny fundament do podejmowania decyzji chroniących i nieulegania presji rówieśniczej.

Informacja opracowana na podstawie materiałów UNICEF i Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Facebook